Metatags & Mobiele Toepassingen ( website voor mobiel )

By in
7
Metatags & Mobiele Toepassingen ( website voor mobiel )

Mobiel internet is steeds belangrijker aan het worden. Mensen zijn onderweg en met hun smartphone of mobieltje zijn ze ondertussen aan het internetten. Websites bekijken, informatie zoeken en producten of diensten vergelijken. Een voorbeeld daarvan is een onderzoek van Google waaruit blijkt dat 82% van de boekingen via mobiele hotelwebsites binnen een dag voor aankomst worden gemaakt en dat 50% van de boekers zich binnen aan actieradius van 30 kilometer van het hotel bevindt.

Een mobiele website is dus een uitstekende kans voor hotels om een betere last-minute business te creëren. Maar hoe moet dat nu? En hoe kan je gevonden worden? Maak gebruik van mobiele metatags!

Mobiele metatags

Mobiele metatags kunnen worden gebruikt in XHTML-MP en HTML-opmaakcodes om websites met specifieke tags te optimaliseren voor mobiele apparaten zoals telefoon of tablet.

Mobiele zoekmachines, mobiele browsers en zelfs desktop-browsers zoeken naar websites met mobiele metatags die geschikt zijn gemaakt voor mobiele-geoptimaliseerde opmaak. Mobiele web content wordt geïdentificeerd met behulp van de markup document DOCTYPE of document type declaratie. De DOCTYPE bepaalt of het document XHTML-MP of WML is, en dan is de inhoud per definitie, mobiel geoptimaliseerd.

demo-iphoneDe huidige geavanceerde mobiele telefoons, smartphones en tablets zijn in staat om HTML 4 en 5 weer te geven (sommige zelfs met JavaScript en AJAX). Echter zijn er veel mobiele web-ontwikkelaars die er de voorkeur aan geven om een mobiele-geoptimaliseerde web-ervaring te leveren aan deze apparaten. We hebben het dan over 2 verschillende websites: 1 voor de PC en 1 voor mobiel.

Wist je dat het .mobi domein hiervoor is uitgevonden?

Smartphone browser

Een website die echt gemaakt is voor mobieltjes biedt de beste gebruikerservaring over een mobiel netwerk en op de smartphone browser. Aangezien een smartphone-geoptimaliseerd mobiele web document gebruik maakt van de volledige set van HTML-tags, is de DOCTYPE niet langer de juiste criteria die gebruikt wordt om te beslissen of het document inderdaad geoptimaliseerd is voor mobiele apparaten.

Google Mobile Bot

Google heeft een aparte index voor mobiele content. Behalve een eigen crawler (Google Mobile Bot) houdt Google ook een eigen index voor mobiele website bij. Deze zoekresultaten hebben een hogere kans om te verschijnen in de mobiele zoekresultaten.

Onlangs heeft Nokia (ook geen klein bedrijf) besloten om alle mobiele telefoons standaard te voorzien van de Bing zoekfunctie. Steeds meer toepassingen voor het mobiele web. Zo heeft Google een aparte blog voor mobiele websites en schrijven zij regelmatig over de kansen die je hebt. Bijvoorbeeld mobiele Adwords en mobiele AdSense. (Link naar blog)

Mobiele metatags kunnen worden geïntegreerd in de mobiele-geoptimaliseerde HTML-documenten om het document te identificeren als “gemaakt voor mobiel ‘. Wij hebben een aantal gangbare mobiele metatags en hun interpretaties voor mobiele browsers, mobiele zoekmachine spiders en robots voor je op een rijtje gezet.

Metatags en Mobiele websites – Wat zijn jouw kansen ?

Wist je dat Google je website een hogere ranking geeft als de site echt geschikt is voor het mobiele internet? Tot nu toe zijn mobiele websites in veel gevallen een “uitgeklede” versie van de gewone website. Dat werkt niet lekker. Plaatjes zijn te groot, verkeerde informatie en pagina’s die niet relevant zijn voor mobiele bezoekers.

Kortom, frustratie en slechtere ranking bij de zoekmachines.

Metatags – Waar te plaatsen ?

Zoekmachines zoals Google, Yahoo en Bing maken actief gebruik van metatags. Een mobiele website heeft uiteraard eigen SEO toepassingen, mede vanwege local search.