Neemt Google ALTIJD de description tag over ?

By in
4857
Neemt Google ALTIJD de description tag over ?

Er bestaat de mogelijkheid dat Google je meta description tag niet overneemt maar dat er een andere tekst staat in de resultaten van de zoekmachines. We zullen uitleggen hoe dat komt.

Google kiest normaal gesproken voor 1 van de volgende 3 elementen:

  1. de tekst in de meta description tag
  2. als die meta description tag er niet is, leeg of bijvoorbeeld technisch niet in orde is, dan maakt Google zelf een samenvatting van je webpagina. Dit is de zogenaamde text snippet
  3. of Google kiest de DMOZ omschrijving

Update 2017

Dit is een blog uit 2015. Aan het DMOZ  project kwam op 17 maart 2017 een einde omdat AOL het niet langer wilde steunen en hosten.

Wat is DMOZ ?

DMOZ staat voor Directory Mozilla en is een door vrijwilligers opgebouwde link directory. DMOZ is een grote link rubrieken site. DMOZ wordt ook wel Open Directory Project ofwel ODP genoemd. Google maakt ook gebruik van de informatie die staat in DMOZ. Doordat het een met de hand samengestelde directory is kan het zijn dat je vermelding daar niet helemaal is zoals je dat zou wensen.

De tekst nodigt bijvoorbeeld onvoldoende uit om aan te klikken.

DMOZ tekst tegenhouden

Als je nou wilt dat Google jouw meta description tag overneemt in plaats van de DMOZ tekst, plaats dan de volgende metatag in het header gedeelte van de HTML broncode van je website.

<meta name=”robots” content=”noodp”>

Zie ook de directory die Yahoo gebruikt:  Yahoo en de meta name slurp

Wil je beide combineren, dan krijg je de volgende metatag:

<meta name="robots" content="noydir, noodp">

 

of de combinatie met de meta name robots, Google en Yahoo:

<meta name="robots" content="noodp, noydir, index, follow">

Soms kom je ook de volgende schrijfwijze tegen:

<META NAME="GOOGLEBOT" CONTENT="NOODP">
<meta name="googlebot" content="noodp">

Belangrijk optimalisatie element:
de meta robots noodp tag – Waar te plaatsen ?

Uiteraard moet je de metatags op alle pagina’s plaatsen, dus niet alleen op de eerste index pagina. Zorg er wel voor dat iedere pagina zijn eigen relevante tags krijgt, met trefwoorden en begrippen die betrekking hebben op de inhoud. Het lijkt misschien veel werk om voor iedere pagina aparte metatags te verzinnen maar je zult zien dat het werkt.

Hoe lang het vervolgens duurt voordat Google de informatie uit de metatags overneemt is moeilijk te zeggen. Google spidert je website sneller naarmate je website actueel is, vaak nieuwe informatie heeft, nieuwe pagina’s en ook inkomende links hier naar toe tellen weer mee. Er zijn websites die Google maar 1 keer in het kwartaal zal spideren maar bijvoorbeeld nieuwswebsites komen vaak binnen een minuut al in de index voor. Hoe lang het duurt voordat metatags verschijnen in Google is dus moeilijk te zeggen maar reken op een paar weken voor een gemiddelde website.

Meer over Google en Metatags

Lees meer over hoe Google omgaat met je metatags en welke speciale metatags Google zelf gebruikt.