Zo valt Google als een blok voor jouw website 

By in
47
Zo valt Google als een blok voor jouw website 

Om met je website hoog in Google te ranken, is het belangrijk dat je een heldere omschrijving biedt van waar jouw website over gaat. Dat doe je onder andere door de juiste metatags toe te passen. We leggen dit kort uit. 

Menselijk gedrag is in de meeste gevallen onvoorspelbaar. Onderzoeken proberen een duit in het zakje te doen als het gaat om het voorspellen van de reactie en de actie van mensen op zaken als beeld en tekst, maar zeker weten doe je het nooit. Niets veranderlijker dan de mens. 

Dat neemt niet weg dat je een media-uiting zo optimaal mogelijk wilt maken om de káns op actie en reactie van de lezer of kijker op een door jou gewenste manier, zo groot mogelijk wilt laten zijn. Het is één van de redenen dat een foto een juiste titel krijgt en een tekst een perfect passende omschrijving. Wat is juist? Wat is perfect? Dat is een kunst, een ambacht misschien wel, van tekstschrijvers en websitebouwers oftewel webmasters. Zij hebben kennis van taal en kennis van HTML, de taal waarin een website wordt gebouwd. 

Zorg ervoor dat de header tag duidelijk is

In alle gevallen kun je ervan uit gaan dat een juist omschrijving vooral duidelijk en helder weergeeft waar een website over gaat. Daar maakt ook een header tag deel van uit en is van groot belang. 

Als iemand op zoek is naar een weekendtas, schrijf je geen kop ofwel header die over een weekendje weg gaat, maar noem je het beestje bij zijn naam: weekendtas dus. Dit woord geeft als geen ander woord weer, waar de tekst over gaat. Duidelijkheid voor alles. 

Het (te) uitgebreid omschrijven van een onderwerp in een header is een veel gemaakte fout. Het is een misverstand dat compleet moet zijn en dat je alles moet omschrijven in een kop. Dat is sowieso ondoenlijk en brengt de lezer maar in verwarring. Houd het kort en helder. ‘Een crossbody tas draag je dwars over je bovenlijf’ is een betere omschrijving dan ‘Een crossbodytas is in de mode en behalve dat je deze met een schouderband van je schouder naar je heup draagt, kan deze ook op de rug worden gedragen’. Dit is een veel te lange tekst en verwarrend. Je moet twee keer lezen wil je het goed in je opnemen. Deze informatie kun je verderop in de platte tekst prima kwijt. Veel duidelijker voor de lezer. 

Google waardeert met een hoge ranking

De zoekmachine van Google valt als een blok voor heldere en informatieve teksten en woorden. Dat neemt niet weg dat de inhoud ook in orde moet zijn. Met duidelijke verwijzingen naar gerelateerde betrouwbare sites, bouw je aan een netwerk van informatie. Dat is waar de zoekmachine voor bedoeld is en dat waardeert Google met een hoge ranking. 

Op die manier krijgen consumenten jouw site te zien als ze op zoek zijn naar dat ene heuptasje als jij dat woord en de juiste omschrijving biedt. Geen tekst als: ‘tasje voor om je middel’. Wel: ‘heuptasje online kopen’. Die laatste titel geeft duidelijk aan wat je met de site bereiken kunt. De leukste heuptas in de wacht slepen, en makkelijk online te bestellen. 

Leave a reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *