Conversie-optimalisatie: meer resultaat met je website

By in
3

Met conversie-optimalisatie kun jij ervoor zorgen dat meer mensen contact opnemen, zich inschrijven voor de nieuwsbrief of een aankoop doen op je website. Je richt je op het verbeteren van het conversiepercentage op je website. Jij bepaalt zelf welke gewenste acties als een conversie gezien worden.

Metatags en conversie-optimalisatie

Juist gebruik van metatags kan ervoor zorgen dat de conversie op jouw website omhoog gaat. Je maakt namelijk direct duidelijk wat jouw bezoekers zullen zien als ze op jouw website in Google klikken of als ze jouw bedrijf vinden via social media. Zorg ervoor dat de copy op je website hierbij aansluit en bied een optimale gebruikerservaring. Je kunt op een laagdrempelige manier onderzoek doen naar jouw metatags. Met een telefoon abonnement kun je namelijk al googlen en kijken hoe jouw concurrenten het aanpakken. Je hoeft hiervoor niet achter je bureau te zitten maar kun juist een creatieve omgeving opzoeken. Metatags zorgen in eerste instantie voor een boost van jouw SEO, maar kunnen ook zeker bijdragen aan de conversie.

Conversie berekenen

Om je conversie te optimaliseren, zal je in eerste instantie moeten weten wat je beginsituatie is. Je berekent jouw conversiepercentage door het aantal conversies te delen door jouw unieke bezoekers. Dit resultaat vermenigvuldig je met honderd. Meet voordat je met conversie optimalisatie van start gaat de conversies op alle marketing- en analyseplatformen. Dit kan je makkelijk doen door een stukje code op je site te installeren. Deze code komt in de header of de footer te staan. Maak je gebruik van een standaard WordPress theme? Dan kun je zelfs de plugin Scripts n Styles installeren om conversie te tracken. De allerbeste optie is het gebruiken van Google Tag Manager. Dit is de meest complexe optie van de drie mogelijkheden, maar wel de meest precieze manier om al je tags te beheren en het vertraagt je website niet.

Conversie verhogen

Nu je duidelijk in beeld hebt hoe het gesteld is met de conversie van jouw website, kun je deze gaan verhogen. Dit wordt doorgaans gedaan met A/B split tests. Hierbij maak je twee versies aan van dezelfde webpagina. Er zit één klein verschil in, zoals bijvoorbeeld een andere tekst of knop. Verander altijd maar één ding, omdat je anders niet weet wat de resultaten veroorzaakt. Versie A laat je aan de ene helft van de bezoekers zien en versie B aan de andere helft. Je hebt wel redelijk wat bezoekers en conversies op je website nodig om optimaal te kunnen testen. Stel dat het jouw doel is om de conversie met 0,1 procent te verhogen, dan gaat het om 1 extra conversie per 1000 conversies. Met duizenden bezoekers kun je bepalen of de aanpassing statistisch significant is.

54321
(0 votes. Average 0 of 5)
Leave a reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *