Starten met contentmarketing, zo doe je dat!

By in
2
Starten met contentmarketing, zo doe je dat!

Contentmarketing is een must als je jouw doelgroep online wilt bereiken om leads en klanten te genereren. Maar contentmarketing kost veel tijd en dus geld. Daarom is het belangrijk dat je het goed aanpakt als je besluit om te starten met contentmarketing. Hoe je dat doet lees je in dit blog.

Wat is contentmarketing?

Contentmarketing is het verspreiden van relevante content gericht op een specifieke doelgroep. Het doel is om jouw doelgroep aan je te binden, tot klant te maken en te behouden. Contentmarketing gaat verder dan alleen online, ook offline wordt er veel content verspreid. Denk bijvoorbeeld aan folders, flyers en informatiebrochures. Echter, in dit artikel beperken we ons tot online contentmarketing.

Oké, nu weet wat contentmarketing is gaan we door met hoe je het beste te werk kunt gaan als je gaat starten met contentmarketing.

Stap 1: Onderzoek de informatiebehoefte van jouw doelgroep

Omdat contentmarketing gaat over het verspreiden van relevante content is het belangrijk om te achterhalen wat voor jouw doelgroep relevante informatie is. Je zult dus onderzoek moeten gaan doen naar de informatiebehoefte die je doelgroep online uit.

Een goede manier om dat te doen is door gebruik te maken van de populaire Zoekwoordplanner van Google en de minder bekende tool Answer The Public. Met deze twee tools krijg je inzicht in de zoekwoorden die je doelgroep in Google gebruikt en hoe vaak ze dat doen.

Answer The Public is met name relevant om langere zoekopdrachten te vinden die je vervolgens met de Zoekwoordplanner van Google op zoekvolume onderzoekt.

Stap 2: Creëer en publiceer content

Nadat je de informatiebehoefte van je doelgroep in kaart hebt gebracht is het zaak om content te creëren en te publiceren op bijvoorbeeld je website en je social media kanalen. Met name op sociale media kanalen is het belangrijk om te testen op welke momenten en met welke soort content je de beste resultaten behaald.

Door hierop te letten krijg je een beter beeld van welke content jouw doelgroep het meeste aanspreekt en je dus het meest oplevert. Noteer je bevindingen en voer diverse testen uit om te kijken wat bij jouw doelgroep het beste werkt.

Stap 3: Cruciale stap: promoot de content

Als het om contentmarketing gaat wordt er vaak vergeten om de content na publicatie te promoten. Met promotie bedoelen we niet alleen dat je op sociale media een bericht plaatst over dat er op je website een nieuw blogartikel staat. Maar wat bedoelen dan wel?

Denk bijvoorbeeld aan het betaald promoten van een bericht op sociale media. Of denk aan het opzetten van Google advertenties die verwijzen naar een giveaway die je hebt gemaakt. Nog een voorbeeld: linkbuilden naar een blogartikel zodat het artikel beter vindbaar wordt een Google en daardoor beter kan renderen.

Bonus: content recyclen

Contentmarketing kan voor veel leads en klanten zorgen. Bovendien is content over het algemeen lange tijd houdbaar. Dus als content eenmaal online staat kun je er jarenlang de vruchten van plukken. Maar toch, contentmarketing kost een hoop tijd en geld. Daarom is het belangrijk die investering zo goed mogelijk te benutten.

Dat kun je onder andere doen door content te recyclen. Wat we hiermee bedoelen is dat je bijvoorbeeld een blogartikel met 10 tips opdeelt in 10 social media posts. Of dat je van een checklist ook een infographic maakt of een video die je op YouTube publiceert. Snap je wat we bedoelen? Een stuk content kan met minimale inspanningen veel meer content opleveren.

Contentmarketing zelf doen of uitbesteden?

Als je gaat starten met contentmarketing is de belangrijkste vraag of je het werk zelf moet doen of dat je het beter kunt uitbesteden. Het uitbesteden van contentmarketing is wat ons betreft een goede keuze als het je aan kennis of tijd ontbreekt om het werk zelf uit te voeren.

Online marketing bedrijven doen immers dag in dag uit niets anders dan zich bezighouden met contentmarketing en andere marketingactiviteiten. Zij weten dus als geen ander hoe ze voor jou een succesvolle contentstrategie kunnen uitwerken.

Als je uiteindelijk tot het besluit komt om contentmarketing uit te besteden, maar je je zorgen maakt of het bureau jouw business goed genoeg begrijpt om content te maken, dan kan het helpen door te vragen of ze op locatie kunnen werken. In dat geval raden we je aan om voor een lokaal bureau te kiezen, bijvoorbeeld een online marketing bureau in Utrecht.

Door de samenwerking met een lokaal bureau aan te gaan profiteer je van een aantal voordelen. Dat zijn: lagere reiskosten, minder gedoe om fysiek bij elkaar te komen en je stimuleert de lokale economie.

Succes!

54321
(0 votes. Average 0 of 5)
Leave a reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.