Title Tag

HTML Title Tag

< T I T L E >

De Title tag is de allereerste regel van een zoekresultaat die een zoekmachine aan zijn bezoekers toont. De title tag wordt door alle browsers ondersteund waaronder Chrome, Firefox, Safari and Explorer.

Eigenlijk alle zoekmachines zoals Google, Yahoo en Bing nemen de titel 1-op-1 over. En daarmee is er direct invloed op de vermelding bij de zoekmachines en dus op het klik gedrag van surfers. Bedenk altijd een pakkende titel voor iedere pagina van je website en probeer daarin kort uit te leggen waar de pagina over gaat.

De titel van een pagina is eigenlijk geen echte metatag, het is meer een element. Toch heeft iedereen het over de title tag. Maar eigenlijk zou het een Pagina Titel Element moeten heten.

Belangrijkste punten om te onthouden

  1. Plaats de Title tag altijd in het HEAD gedeelte van je pagina
  2. De lengte van de title is beperkt 
    Google toont normaal gesproken slechts 55-64 karakters (probeer max. 60 karakters te gebruiken)
  3. Title tags zijn belangrijk voor je SEO en je bezoekers 
    De titel wordt namelijk weergegeven als resultaat bij een zoekopdracht (SERP) en wordt getoond in een Browser Tab
  4. Zet jouw meest belangrijke zoekwoorden bij de eerste 8 woorden

SEO Invloed Meter

0%

De Title tag heeft veel invloed op je SEO!

Algehele Invloed

Website SEO Score

De Title tag bepaalt 15% van je algehele pagina SEO score.

Belangrijke punten waar je rekening mee moet houden als je een goede Title Tag wilt maken

De bewezen beste opmaak van een goede titel is:

Eerste belangrijke zoekwoord - Tweede belangrijke zoekwoord | Bedrijfsnaam

Normaal gesproken toont Google de eerste 55 tot 60 karakters van de title tag. Als je je titel dus onder de 60 karakters houdt toont onderzoek aan dat je ervan uit kunt gaan dat 90% van al jouw titels op de juiste wijze worden weergegeven. Er staat niet echt een limiet op het aantal karakters omdat karakters kunnen variëren in breedte. Google toont maximaal (op dit ogenblik) 600 pixels.

  • Verwerk “variaties” in je title tag (Hoe kan ik | Het jaartal | Review | Beste | Tips | Top | Vind | Koop | Eenvoudig)
  • Probeer trefwoord zinnen (long tail keywords ) toe te voegen aan je titel
  • Voeg een getal toe aan je titel (9 Belangrijke HTML tags voor je website die je SEO kunnen verbeteren)
  • Begin de zin met het voor jou belangrijkste zoekwoord
  • Herhaal nooit zoekwoorden in een titel
  • Iedere pagina moet een unieke title tag krijgen

een goede titel draagt bij aan een betere conversie

Het is een kwestie van 1-2-3 !
Mensen zoeken namelijk met :

  • Meerdere tref- of zoekwoorden en als resultaat krijg je dan de
  • Titel Dit is de blauwe aanklikbare regel met daaronder de
  • Description meta tag.
    De wervende tekst om de bezoeker over te halen om erop te klikken.

Zoekmachines gebruiken de titel om relevantie te bepalen met de zoekwoorden (keywords). Besteed daarom ook tijd aan een pakkende en wervende titel. De titel staat altijd bovenin de broncode. Bekijk het eenvoudige voorbeeld hieronder:

HTML Code Title Voorbeeld - Basis Versie

Title tags worden getoond op 3 belangrijk plekken:

  1. op de resultatenpagina van een zoekmachine (SERPs)
  2. web browsers
  3. sociale netwerken

HTML Code Title Voorbeeld - Uitgebreide Versie

De titel is het visite kaartje van je website – SEO jouw Title Tags & Title Optimalisatie

De titel is als het ware je visitekaartje, de eerste indruk die mensen krijgen en die ze moet overhalen om jouw site aan te klikken en niet die van de concurrent.

Als je nou kijkt naar de onderstaande 4 voorbeelden. Welke vermelding bij een zoekmachine klik je eerder aan?

Homepage
Welkom bij Janssen Bv
Janssen bv, jouw online web shop
Alle kabels voor radio en televisie | bestel online = morgen geleverd

Uiteraard is de laatste titel het beste. Let ook op het gebruik van bijvoorbeeld het pipe-teken |
Een pipe is het recht opstaande streepje dat meestal boven de enter op je toetsenbord zit. Hierdoor geeft het visueel een scheiding aan. Vergeet niet dat mensen teksten scannen en niet lezen. Dus ga experimenteren met de titel en probeer uit welke titel de meeste kliks en de beste conversie geeft. Want het kan altijd beter:

Alle radio & tv kabels | bestel vandaag = morgen geleverd

Benadruk wat jouw bedrijf of webdienst nou juist uniek maakt:

Alle type radio & tv kabels op voorraad | niet goed geld terug
Officieel SONOS Dealer | reparatie na garantie | Janssen Bv

Samengevat

Belangrijk is dat de titel ook de aanklikbare regel is. De titel heeft invloed op het klik gedag van mensen. En dus is het verschrikkelijk belangrijk om een goede titel te verzinnen. Voor iedere pagina op je site maak je een aparte titel.

Hier gaan veel (hobby) site bouwers ook altijd de mist mee in. Door het gebruik van een template staat overal dezelfde titel. Daardoor verdwijnen je kansen in de zoekmachines als sneeuw voor de zon.

  1. herhaal nooit zoekwoorden in een titel
  2. gebruik karakters voor leesbaarheid zoals ( ) * en |
  3. zet een call-to-action in de titel. Zet aan tot de klik, vraag om de order!

Het beste is om de titel niet langer te maken dan 100 karakters. Hou er wel rekening mee dat meestal alleen de eerste 65 karakters getoond zullen worden. We komen aan dit gemiddelde getal op basis van de volgende waardes:

  1.  55-64 karakters – Google
  2. 60-65 karakters – Yahoo
  3. 60-65 karakters – Bing

Gemiddeld genomen : plaats altijd de belangrijkste informatie van de titel in de eerste 60 karakters.

De basis voor het meest optimale formaat is dan:

Belangrijkste Keyword – Tweede Keyword | Merknaam
of
Merknaam | Belangrijkste Keyword en Tweede Keyword

TIP: Working with WordPress?

Check our WordPress Metatags Manual

Betaalbaar & Effectief

Wij leveren betaalbare SEO services die snel en effectief zijn.

Heb je professionele
SEO hulp nodig?

Neem contact op met onze product specialisten of maak een afspraak om je vragen te bespreken!

SEO & Online Marketing blog

Het belang van een goede internet verbinding

Het belang van een goede internet verbinding

Een goede internetverbinding is belangrijk om verschillende redenen. Ten eerste is het vandaag de dag noodzakelijk om toegang te hebben…
Hoe bouw je in 6 eenvoudige stappen een Dropshipping winkel met WordPress

Hoe bouw je in 6 eenvoudige stappen een Dropshipping winkel met WordPress

Het maken van een dropshipping winkel met WordPress is niet moeilijk als men weet wat de juiste procedure is. WordPress…
Starten met contentmarketing, zo doe je dat!

Starten met contentmarketing, zo doe je dat!

Contentmarketing is een must als je jouw doelgroep online wilt bereiken om leads en klanten te genereren. Maar contentmarketing kost…