Meta name description

Description Tag

< meta name = "description"

De Meta name Description is een HTML element dat een korte samenvatting van je pagina weergeeft. Zoekmachines tonen de Meta Description als zoekresultaat gelijk onder de Title Tag.

Google heeft aangegeven dat de Meta description geen invloed heeft op de ranking. Echter, het heeft nog steeds een ongelooflijk groot effect op de CTR (Click Through Rate = Doorklikken) naar je website. Een goed uitgewerkte Meta Description is eigenlijk een mini advertentie met een duidelijke call-to-action.

The Meta name description tag gives a brief summery of the page of your website

Belangrijkste punten om te onthouden

  1. Plaats de meta name Description tag altijd in het HEAD gedeelte van je pagina
  2. De optimale lengte van de Description tag
    Google toont over het algemeen max. 165 karakters (probeer er niet meer dan 160 te gebruiken)
  3. Description tags zijn belangrijk voor SEO en je bezoekers.
    De Description Tag wordt namelijk weergegeven als zoekresultaat bij de zoekmachines (SRP) en in je Browser Tabs.

SEO Invloed Meter

0%

De Description Tag heeft nog veel invloed op je SEO!

Algehele Invloed

Website SEO Score

De Description Tag zorgt voor
10% van je algehele pagina SEO score.

Belangrijke punten waar je rekening mee moet houden als je een goede Description tag wilt maken

De beste opmaak van een description is:

Call to Action inclusief het Focus Zoekwoord & een Tweede Belangrijk Zoekwoord 

Google toont normaal gesproken rond de 160 karakters van de description tag. Wordt het resultaat op een mobiel toestel weergegeven toont Google slechts 130 karakters. De lengte kan variëren op basis van wat een zoekmachine relevant vindt.

  • Voeg een “call-to-action” toe aan je description tag (Krijg | Bestel | Ontvang | Lees hoe | Hoe kan ik | Review | Eenvoudig
  • Bied een strategische oplossing voor een probleem
  • Voeg een getal toe aan je description (5 Belangrijke HTML tags voor je website die je SEO kunnen verbeteren)
  • Begin de eerste zin van de Description Tag met een voor jou belangrijke zoekwoorden
  • Herhaal nooit zoekwoorden in je Description Tag
  • Iedere pagina moet een unieke Description Tag krijgen met de nadruk op een voor die pagina focus zoekwoord

Een goede description draagt bij aan een betere conversie

Het is een kwestie van 1-2-3 !
Mensen zoeken namelijk met :

  • Meerdere tref- of zoekwoorden en als resultaat krijg je dan de
  • Titel Dit is de blauwe aanklikbare regel met daaronder de
  • Description meta tag.
    De wervende tekst om de bezoeker over te halen om erop te klikken.

Zoekmachines gebruiken de titel om relevantie te bepalen met de zoekwoorden (keywords). Besteed daarom ook tijd aan een pakkende en wervende titel. De titel staat altijd bovenin de broncode. Bekijk het eenvoudige voorbeeld hieronder:

 

Wat is op dit moment de optimale lengte voor de Meta Description?

In December 2017 werd bekend gemaakt dat Google officieel de lengte van snippets of fragmenten in zoekresultaten heeft verhoogd. Nu heeft Google weer bevestigd dat het zoekresultaten en snippets weer heeft verkort na ze in December te hebben verlengd.

“There is no fixed length for snippets. Length varies based on what our systems deem to be most useful.” He added, “Google will not state a new maximum length for the snippets because the snippets are generated dynamically.”

Source, Danny Sullivan

De nieuwe gemiddelde lengte van het description snippet veld op de desktop is ongeveer 160 karakters, een enorme daling van de vorige ongeveer 300 tekens.

Wordt het resultaat op een mobiel toestel weergegeven toont Google slechts 130 karakters.

HTML Code Description Tag Voorbeeld

Impressie – SEO jouw Description Tags & Description Optimalisatie

Door een relevante Description Tag op de pagina te zetten vertel je de bezoeker wat ze allemaal op die pagina kunnen vinden en verwachten als ze op de link klikken.

Zorg ervoor dat je een unieke en relevante Description Tag op iedere pagina van je website zet. Als alle Description Tags precies hetzelfde zijn zal een zoekmachine die pagina’s niet los van elkaar tonen. En dat beïnvloedt jouw ranking. Een goede Description Tag moet een focus zoekwoord bevatten en het liefst moet de eerste zin ermee beginnen. Zorg er ook voor dat dit focus zoekwoord terugkomt in de tekst op die specifieke pagina.

Bekijk het volgende voorbeeld. Het focus zoekwoord op deze specifieke pagina is kabels.

Kabels voor radio en televisie. Bestel online = morgen bezorgd. Janssen Bv Webshop is gespecialiseerd in kabels en accessoires van hoge kwaliteit.
  •  De zin begint met het focus zoekwoord
  •  Er staat een call to action in
  •  De vraag: waarom zou ik bij jou bestellen?  is beantwoord omdat ze erin gespecialiseerd zijn.

Samengevat

In enkele gevallen toont Google de Description tag niet. Het kan zijn dat Google vindt dat jouw Description Tag niet informatief genoeg is. Daarvoor in de plaats tonen ze een snippet of fragment van de tekst op je website.

Dit gebeurt niet vaak dus zorg ervoor dat je aandacht besteedt aan iedere Description Tag die je maakt. Het zou een mini advertentie moeten zijn van het product of dienst die je levert.

  • gebruik het focus woord niet meer dan 1 keer in de Description Tag
  • zorg ervoor dat je min. 120 maximaal 160 karakters gebruikt
  • begin de eerste zin van de tag met je focus zoekwoord

TIP: Working with WordPress?

Check our WordPress Metatags Manual

Betaalbaar & Effectief

Wij leveren betaalbare SEO services die snel en effectief zijn.

Heb je professionele
SEO hulp nodig?

Neem contact op met onze product specialisten of maak een afspraak om je vragen te bespreken!

SEO & Online Marketing blog

Mobile search en seo

Mobile search en seo

Er is een groot verschil tussen mobile search zoek resultaten op mobieltjes waarmee je kunt internetten en de zoek resultaten…
Top 10 SEO Quick Wins voor MKB Nederland

Top 10 SEO Quick Wins voor MKB Nederland

De wereld van de SEO-professie wordt alsmaar gecompliceerder en er komt steeds meer specifieke kennis bij kijken om je in…
Internet marketing voor de feestdagen

Internet marketing voor de feestdagen

Internet marketing blog door: Jonathan Schokker Nu de feestdagen voor de deur staan en het einde van het jaar met…