Canonical Tag
De Canonical-tag is een HTML link tag dat als kenmerk ‘rel = canonical’ heeft. Deze wordt gebruikt als je een URL met één pagina hebt met dezelfde inhoud als andere URL’s met meerdere pagina’s.
Door de Canonical-tag in de HTML code op te nemen vertel je de zoekmachines dat deze URL de hoofdpagina is en voorkom je dat er andere dubbele pagina-URL’s geïndexeerd worden.
In welke gevallen beschouwt een zoekmachine een pagina als een canonical URL?
- als de pagina zowel als http en als https getoond word
- de kwaliteit van de pagina
- de aanwezigheid van de URL in de sitemap
- als je website in meerdere talen is (dat houdt in dat alleen de header, footer, en andere niet-kritische tekst vertaald zijn, maar dat de inhoud van de pagina overal hetzelfde is, dan worden deze pagina’s als dubbele content gezien)
Google beschouwt alle URL’s hierboven als dubbele versies van de homepage. En om dit probleem op te lossen is de canonical tag (rel=canonical) bedacht.
Sessie ID URLs
Dit zijn URL die automatisch door het systeem gegeneerd zijn vanwege de tracking URL’s, breadcrumb linkjes en permalinks in een CMS
http://example.com/properties/villa-331-luxury-rental?partnerID=18
http://example.com/target.php?session_id=rj3ids98dhpa0mcf3jc89mq1t0
Mobiele URL
Als je een aparte URL (m.voorbeeld.nl) gebruikt voor de mobiele versie van je website.
Je kan ook 2 versies hebben – een is de mobiele versie en de andere is de desktop versie.
Voor deze mobiele en desktop versie gebruik je dan de canonical tag.