Canonical Tag

Meta Tag

< link rel = "canonical" href =

De Canonical meta tag is eigenlijk een link element. Door deze toe te voegen bepaal je welke URL de originele URL van een pagina is. Heb je pagina gemaakt voor zowel mobiel als voor de desktop ziet Google ze als duplicate versies van dezelfde pagina.

Als dezelfde informatie op meerdere URL’s beschikbaar is, is er sprake van dubbele content. De beste oplossing van het probleem is om geen dubbele content te creeren. Maar in alle andere gevallen kan je dus het beste de canonical tag gebruiken om het probleem van dubbele inhoud op te lossen.

Unknown metatag - The Canonical Tag

Belangrijkste punten om te onthouden

  1. Zet de canonical tag altijd in het HEAD gedeelte van je site. De URL van een canonical link kan een relatieve link zijn. Echter, we adviseren je om alleen zuivere links te gebruiken om problemen te voorkomen. De canonical link kan alleen gelinkt worden aan een pagina met dezelfde domeinnaam.
  2. Gebruik de canonical tag om te bepalen welke pagina je wilt tonen als  zoekresultaat. 
    Het is namelijk beter om deze pagina https://www.jouwdomeinnaam.nl/restaurant/ontbijt/eieren.html als zoekresultaat te hebben dan deze pagina https://www.jouwdomeinnaam.nl/restaurant/menu-item?548733
  3. Vertel Google heel specifiek welke URL de canonical URL is, anders maakt Google die keuze voor je.
    Dit kan tot ongewenst gedrag leiden. Gebruik daarom de canonical tag om dit te voorkomen.

SEO Invloed Meter

0%

De canonical tag heeft
een beetje SEO invloed!

Canonical Tag

De Canonical-tag is een HTML link tag dat als kenmerk ‘rel = canonical’ heeft. Deze wordt gebruikt als je een URL met één pagina hebt met dezelfde inhoud als andere URL’s met meerdere pagina’s.
Door de Canonical-tag in de HTML code op te nemen vertel je de zoekmachines dat deze URL de hoofdpagina is en voorkom je dat er andere dubbele pagina-URL’s geïndexeerd worden.

In welke gevallen beschouwt een zoekmachine een pagina als een canonical URL?

  • als de pagina zowel als http en als https getoond word
  • de kwaliteit van de pagina
  • de aanwezigheid van de URL in de sitemap
  • als je website in meerdere talen is (dat houdt in dat alleen de header, footer, en andere niet-kritische tekst vertaald zijn, maar dat de inhoud van de pagina overal hetzelfde is, dan worden deze pagina’s als dubbele content gezien)

Google beschouwt alle URL’s hierboven als dubbele versies van de homepage. En om dit probleem op te lossen is de canonical tag (rel=canonical) bedacht.

Sessie ID URLs

Dit zijn URL die automatisch door het systeem gegeneerd zijn vanwege de tracking URL’s, breadcrumb linkjes en permalinks in een CMS

http://example.com/properties/villa-331-luxury-rental?partnerID=18
http://example.com/target.php?session_id=rj3ids98dhpa0mcf3jc89mq1t0

Mobiele URL

Als je een aparte URL (m.voorbeeld.nl) gebruikt voor de mobiele versie van je website.

Je kan ook 2 versies hebben – een is de mobiele versie en de andere is de desktop versie.
Voor deze mobiele en desktop versie gebruik je dan de canonical tag.

HTML Code Canonical Tag Voorbeeld

Betaalbaar & Effectief

Wij leveren betaalbare SEO services die snel en effectief zijn.

Heb je professionele
SEO hulp nodig?

Neem contact op met onze product specialisten of maak een afspraak om je vragen te bespreken!

SEO & Online Marketing blog

Conversie-optimalisatie: meer resultaat met je website

Conversie-optimalisatie: meer resultaat met je website

Met conversie-optimalisatie kun jij ervoor zorgen dat meer mensen contact opnemen, zich inschrijven voor de nieuwsbrief of een aankoop doen…
Kun je SEO uit een boek leren?

Kun je SEO uit een boek leren?

Je kunt nooit iets uit een boek leren, je kunt je er wel door laten voeden en vervolgens zelf aan…
Vindbaar in Google: omschrijf in een paar woorden wat jouw bedrijf doet

Vindbaar in Google: omschrijf in een paar woorden wat jouw bedrijf doet

Bedrijven besteden vaak veel tijd aan het (laten) creëren van hun website. Dat deze er goed uit moet zien, staat…