Meta name Googlebot

Googlebot Meta Tag

< Meta Name = "Googlebot"

In juni 2017 kondigde Google aan dat ze niet langer de description en title van DMOZ de Open Directory Project zouden gebruiken. Met het einde van DMOZ kwam ook deze meta tag te vervallen.

Soms bleef een oude description tag in de index van Google staan. Ondanks dat je de relevante informatie op je website had veranderd en de pagina opnieuw bij Google had ingediend, bleef de oude omschrijving in de zoekresultaten van Google staan.
Dit probleem ontstond vanwege de resultaten uit het Open Directory Project DMOZ. Je website, inclusief de oude meta descripiton, had ook nog een extra description en link als vermelding in de ODP. De Googlebot gebruikte deze description als deze jouw website spiderde.
Door de Googlebot meta tag te gebruiken kon je de Googlebot laten weten dat hij de ODP description niet mocht dupliceren maar de description moest gebruiken die op je website stond.

Googlebot tag - wat deed deze tag toen DMOZ nog bestond

Belangrijke punten om te onthouden

  1. Nu spidert de Googlebot zowel je desktop en mobiele website (smartphone).
  2. Je kan de Googlebot nog steeds weghouden van bepaalde pagina’s op je website als je dat wilt.
    Deze pagina’s zet je in de robots.txt file. Maar onthou wel: iedere pagina die online komt wordt uiteindelijk gevonden! Wil je niet dat een pagina gespiderd wordt? Zet ‘m dan niet op je website.

SEO invloed Meter

0%

Deze tag heeft
geen SEO invloed!

HTML Code Google Bot Tag Voorbeeld

Waarom bestond de googlebot tag?

Soms staat er bij Google een oude vermelding, namelijk bij de description tag. Ondanks dat je iedere keer je site (relevant) aanpast, blijft deze hetzelfde in de Google resultatenlijst. De meta description tag is wel correct in zoekmachines opgenomen bij bijvoorbeld Yahoo en bij Bing maar dus niet bij Google.

Dit probleem komt voort uit je vermelding bij het Open Directory Project DMOZ (zie ook relaties tussen zoekmachines). De website, met de oude meta description, heeft een beschrijving en een link in de ODP listings (Open Directory Projec). De Googlebot heeft bij het spideren van je site deze beschrijving overgenomen.

5 variaties

Er bestonden 5 variaties:

  • Googlebot: noarchive – Staat Google niet toe om gecachte content te tonen
  • Googlebot: nosnippet – Staat Google niet toe om excerpts of gecachte content te tonen
  • Googlebot: noindex – Vergelijkbaar met het robots meta element
  • Googlebot: nofollow – Staat Google niet toe enige PageRank of populariteit aan de aangeboden link door te geven
  • Googlebot: no archive – Google mag deze pagina niet in het cache geheugen opslaan

In juni 2017 (toen ze gestopt zijn met DMOZ ) kondigde Google aan dat ze deze tag niet meer zouden ondersteunen.

Betaalbaar & Effectief

Wij leveren betaalbare SEO services die snel en effectief zijn.

Heb je professionele
SEO hulp nodig?

Neem contact op met onze product specialisten of maak een afspraak om je vragen te bespreken!

SEO & Online Marketing blog

Metatags en Facebook

Metatags en Facebook

Uiteraard zoekt iedereen tegenwoordig op meer plekken dan alleen bij Google. Steeds vaker worden “resultaten” die gevonden worden via Facebook…
Wat is een Favicon.ico ? ( favicon metatag )

Wat is een Favicon.ico ? ( favicon metatag )

Heel veel mensen ontdekken iedere keer een fout in hun statistieken. Heb je een mooie website gemaakt of laten maken…
Wat is CTR  - Click through ratio

Wat is CTR - Click through ratio

CTR oftewel Click Through Ratio is een kreet die is ontstaan in de tijd van de banners. Het is het…