Om het beter te begrijpen gaan we terug in de tijd toen de meta keywords tag nog wel belangrijk was en waarvoor deze tag diende. Voordat Google bestond hadden we hele simpele zoekmachines. Ze doorzochten het internet en creeerden een doorzoekbare database, bijna net zoals zoekmachines nu doen, alleen waren ze nog niet zo intelligent als dat ze nu zijn. In die tijd hadden we Altavista, Lycos, Yahoo, WebCrawler, Infoseek en nog andere maar die bestaan al lang niet meer. Deze zoekmachine spiders doorzochten het web en gebruiken daarvoor metatags waaronder de keywords meta tag om uit te vinden waar een site over ging.
De bezoeker zag dit meta keywords element niet maar het was wel zichtbaar voor de zoekmachines. Deze zoekwoorden (keywords) werden in werden opgenomen in de content attribute van het element en gebruikt als een rankingfactor voor de zoekmachines. Werd gebruikt … meer dan 20 jaar geleden.
Eigenlijk kon je de zoekmachines zoals AltaVista en Yahoo gewoon vertellen op welk zoekwoord dan ook je gevonden wilde worden. Daarom begonnen mensen met deze keywords te spammen, en zoekwoorden op te geven die populair waren maar niets met hun website te maken hadden. Daarom gingen de zoekmachines ze negeren. In september 2009 kondigde Google officieel aan wat al jaren bekend was: “Google gebruikt de keywords meta tag niet meer voor web ranking”.
Zoekmachine Bing deed zelf vermoeden dat als je de keywords meta tag niet op de juiste wijze gebruikte dat het tegen je gebruikt zou kunnen worden omdat ze het als spammen in plaats van ranken zagen.
ONTHOU DIT : alleen de keywords meta tag is afgeschaft! Geloof de zogenaamde SEO guru’s niet die zeggen dat alle metatags dood zijn.
Lees verder over de meest belangrijke metatags.