Eens in de zoveel tijd start er een nieuwe zoekmachine. In deze blog aandacht voor Qyo (http://www.qyo.co). Deze zoekmachine is gebaseerd op het principe dat twee meer weten dan één. Qyo probeert het gezamenlijk zoeken aan het grote publiek te verkopen. Daarover wordt al langer gesproken in de zoekmachinewereld, met name door Google en Facebook die hun aanbod op die manier willen uitbreiden. Qyo is enigszins te vergelijken met +1 van Google.
Voordat je kan beginnen met zoeken, moet je je eerst registreren bij Qyo. Daarbij wordt je gevraagd een verbinding met je Facebook-account te maken zodat vrienden en kennissen er ook bij betrokken worden.
Van je vrienden moet je het hebben.
Qyo spreekt van “collaborative information” en de “digital footprint” van je vrienden. Zodra je bent verbonden met anderen, dan zijn al je zoekopdrachten via Qyo zichtbaar voor hen (en vice versa), tenzij je expliciet hebt aangegeven privé te zoeken. Zoekopdrachten verschijnen in een lijstje aan de rechterkant van het scherm. Je kunt commentaar geven op opdrachten van anderen, tips geven of vertellen wat zij fout doen.
Een sterker onderdeel is de mogelijkheid om je in te schrijven voor groepen, aan wie je je zoekopdrachten kunt voorleggen. Op deze manier kun je ook nieuwe contacten leggen.
Query sharing system
Toch rijst dan de vraag of iemand zijn zoekopdrachten wel wil delen. Qyo draagt trouwens nog een beta-icoontje. Misschien komen ze op het idee om niet alleen de zoekopdrachten die gebruikers doen te delen, maar de resultaten. Dit is al met succes geprobeerd door sites als Delicious.com, dat sites markeert van gedeelde onderwerpen.
Over een paar jaar zullen we weten welk nieuw idee is aangeslagen.
AltaVista is alleen nog bekend bij oude internetters, hyves is zo ongeveer vervangen door het hippe facebook en ook dit bericht staat zo op Twitter.
Het sociaal zoeken kan nog veel kanten op.
metatags.nl
Meer weten over aanmelden bij de zoekmachines?