Wat zijn Metatags

By in
14933
Wat zijn Metatags

Metatags worden vaak verkeerd geschreven en uitgesproken. Metateks, metatekst, megategs, we zien veel fouten voorbijkomen. Het zijn metatags, een Engels woord dat je ongeveer uitspreekt als “Meta~Tegs”.

Metatags zijn bedoeld om (normaal niet-zichtbare) informatie op te nemen over de inhoud van een website of een webpagina.

Op de volgende 4 pagina’s leggen we je het uit, wat zijn metatags?

  1. Deze pagina: Waarom zou je metatags gebruiken?
  2. Beginnen:  Hoe begin je met het optimaliseren van je website?
  3. Relaties:    De verbanden tussen de diverse zoekmachines.
  4. Oplossing: Waardoor gaat het aanmelden van je website mis?

Waarom zou je metatags gebruiken & wil je meer bezoekers?

Laten we er eerlijk over zijn: Metatags zijn niet de ‘gouden oplossing’ om in 1 klap binnen 1 dag bij alle zoekmachines bovenaan te komen en vervolgens honderd duizend bezoekers meer te krijgen die allemaal voor miljoenen bij je gaan bestellen…

Zo, dan kan niemand daar meer over zeuren want bovenaan staan is ook afhankelijk van onder andere het juiste gebruik van de inhoud en opbouw van de site, juiste technische code, alt-tags, het aantal inkomende links naar je site en natuurlijk je domein-naam. Ook de leeftijd van de site telt mee en natuurlijk de populariteit van je  dienst of product. Er zijn misschien wel meer dan 200 dingen die meetellen bij zoekmachine optimalisatie (Ook wel SEO genoemd). Deze website gaat over metatags en omdat dit iets is wat je makkelijk zelf kunt aanpassen treft je heel veel informatie, achtergronden, uitleg en analyse tools aan op deze website.

Metatags zijn helemaal gratis & ze helpen enorm !

De grote zoekmachines zoals Google, Yahoo, Ask, Bing en ook Facebook nemen de metatags vrijwel altijd 1-op-1 over. (er is een uitzondering) En daarmee heb je direct invloed op de vermelding bij de zoekmachines en het klik gedrag van surfers. Kijk maar naar het onderstaande voorbeeld:

zoekmachine-metatags

Het is een kwestie van 1-2-3! Mensen zoeken namelijk met:

  • keywords of zoekwoorden, als resultaat komt dan de
  • titel in beeld. Dat is die aanklikbare regel met daaronder de
  • description metatag. Het wervende tekstje om je over te halen om te klikken op een link.

En met een betere vermelding is de kans dat mensen jouw website aanklikken een stuk groter. En zo krijgt je dus meer bezoekers op je website.

Soms zijn er mensen die beweren dat de meta description en de meta keywords absoluut niks met je ranking doen. Zij slaan dan belangrijke punten over. Niet alleen tonen bijvoorbeeld Google, Bing en Yahoo 1 op 1 je description metatag en de titel van je webpagina, maar door een betere en wervende tekst zullen ook meer mensen je vermelding aanklikken en dat geeft een hogere CTR (Click Trough Rate). En laat dat nou weer verschrikkelijk belangrijk zijn voor je ranking en conversies! Metatags hebben dus direct invloed op je vermelding, op de CTR en op je conversies = directe invloed op je bezoekers en omzet !

Een wervende, pakkende vermelding zal zorgen voor meer kliks en dus meer bezoekers.
Die kans wil je dus niet laten liggen!

Dat was de eerste van de 4 pagina’s, lees verder op pagina 2

  1. Je weet nu waarom je metatags moet gebruiken.
  2. Hoe moet je beginnen met optimaliseren van je website?
  3. Relaties en verbanden tussen de diverse zoekmachines
  4. De oplossing & Waardoor gaat het aanmelden van je website mis?
3 Comments

Comments are closed.