Blekko heeft een aantal nieuwe trucs bedacht om de bestaande zoekmachines zoals Google, Yahoo en Bing aan te vallen. ( http://blekko.com ) Of dat gaat lukken is nog maar de vraag. De belangrijkste nieuwe trucs is de slashtags. Hiermee kun je een kwalificatie toevoegen aan een zoekterm door deze achter een slash (/) te plaatsen. Als je bijvoorbeeld artikelen wilt vinden over Google Docs en die op datum wilt sorteren, dan typ je: Google Docs /date. Als je informatie over Google Docs wilt vinden in combinatie met draagbare computers, dan typ je: Google Docs /gadgets.

Er zijn ondertussen al veel slashtags gedefinieerd, maar gebruikers kunnen hun eigen tags toevoegen zodat Blekko weet naar welke informatie gezocht wordt. Daarvoor moet je je wel eerst registreren.
Blekko’s zoekresultaten zijn voor Nederlandstalige mensen niet geweldig. Heel veel gebruikers zijn Engelstalig en in het Engels zijn dan ook de meeste /tags. Een originele eigenschap van Blekko is dat gebruikers resultaten kunnen aanmerken als spam, zodat ze van de lijst worden verwijderd. Bij die gebruiker verschijnen ze dan niet langer tussen de zoekresultaten. Handig als je moe begint te worden van die advertentie sites waar niets op staat, alleen maar adwords.
Een andere eigenschap van Blekko die nuttig kan zijn voor zoekmachine optimalisatie is dat je de SEO-data van een site kan zien door te klikken op de SEO-link onder de zoekresultaten. Blekko is interessant project. Toen Google begon leunde bij Yahoo iedereen achterover. Een zoek-pagina zonder 1 advertentie? Na een paar jaar was Google niet meer weg te denken. Dus we geven Blekko een kans. Blekko heeft een paar leuke tools en de tijd zal leren of ze serieus een plek kunnen veroveren in zoekmachine land.