Google is bijna klaar om enkele grote veranderingen door te voeren in de manier waarop de zoekmachine zoekresultaten toont. Dat meldt Google-topman Amit Singhal in een interview met The Wall Street Journal.

Singhal is één van de topmensen van de zoekdivisie van het bedrijf. Hij stelt dat binnenkort wordt overgegaan op een nieuwe zoekmethode genaamd ‘semantisch zoeken’. Dat wil zeggen dat er niet alleen meer gekeken wordt naar welke woorden in de opdracht overeenkomen met woorden op websites, ook wordt gekeken naar wat de gebruiker precies bedoelt met zijn zoekvraag.
De afgelopen twee jaar is Google bezig geweest met het aanleggen van een database met ‘entiteiten’, oftewel personen, plekken en dingen. Over elk artikel is een bepaalde hoeveelheid informatie aanwezig, dat straks dan ook getoond zal worden. Een zoekopdracht als ‘Amsterdam’ levert dan bijvoorbeeld niet alleen een lijst met relevante sites op, maar ook de grootte van de stad, het aantal inwoners, et cetera.
Ook is het dan mogelijk om informatie over onderwerpen met elkaar te vergelijken. Een zoekopdracht als ‘tien grootste steden in Nederland’ zou dan ook daadwerkelijk een lijst met deze steden opleveren. Nu worden alleen nog sites getoond waarop zo’n lijst zou kunnen staan.
Koppositie
Google hoopt met deze veranderingen, die niet in één keer worden uitgerold maar over een aantal jaren worden uitgespreid, zijn koppositie in de zoekmarkt te behouden. Zo is het marktaandeel van Microsofts Bing-zoekmachine de laatste jaren langzaam maar zeker gestegen. Ondertussen heeft Google ook concurrentie op het vlak van advertentieverkoop in de vorm van Facebook.
Gevolgen
Weten wat de gevolgen voor uw bedrijf zullen zijn? Neem contact met ons op voor het opstellen van een plan van aanpak.