Google gaat sterk SEO-gebruik door websites afstraffen. Sites die te veel zijn geoptimaliseerd voor doorzoekbaarheid komen lager in de zoekresultaten. Echte content moet prevaleren.
De zoekreus herziet zijn weging van sites en past de weergaven van zoekresultaten daarop aan. Sites die te veel aan SEO (search engine optimization) doen, worden daarvoor op de vingers getikt. Volgens Google vervuilen de ‘over-geoptimaliseerde’ sites de resultaten die Google-gebruikers krijgen voorgeschoteld.
Over enkele maanden, of weken
Deze aankomende maatregel is onthuld door Google-ingenieur Matt Cutts in een panelsessie op multimediafestival SXSW in Texas (VS).
Google werkt al enkele maanden stilletjes aan deze aanpassing voor zijn crawler GoogleBot. Volgens Cutts gaat dit over enkele maanden of zelfs weken al live. “We proberen het speelveld wat meer gelijk te maken”, aldus de ingenieur op SXSW. Hij legt uit dat gewone sites met goede content nu minder kansen hebben doordat ze worden ‘weggedrukt’ door sites met overmatig SEO-gebruik.
Slimmer, relevanter
“We proberen GoogleBot slimmer te maken, en onze relevantie te verhogen.” Het blijft niet bij een enkele bijstelling van de webafstruinende zoeksoftware. Cutts zegt dat Google ook op de uitkijk staat voor sites die SEO en relevantie misbruiken. Dit omvat het hebben van “te veel sleutelwoorden op een pagina, of veel te veel links uitwisselen”, of andere zaken die “veel verder gaan dan wat je normaal gesproken verwacht”.
Het is echter niet duidelijk waar Google de grens of grenzen trekt voor deze vormen van overoptimalisatie. Search Engine Land merkt op dat deze zelfde ingenieur in 2009 nog heeft gesteld dat over-optimalisatie niet slecht is voor websites. Begin dit jaar heeft Google een wijziging aangekondigd die een lagere notering oplevert voor sites met veel ads bovenaan pagina’s (‘boven de vouw’).