Niche zoekmachines - nieuwe ontwikkelingen

By in
466

We staan aan de vooravond van nieuwe zoekmachines, zogenaamde niche search engines. Dit zijn nieuwe zoekmachines die voor een groot deel het succes gaan bepalen van nieuwe domein extensies.

Hoe gaan klanten je straks vinden als er miljoenen domeinnamen zijn die je moet doorzoeken? En als eigenaar (registry) van een nieuwe extensie: hoe gaan zoekmachines jouw klanten vinden? Wat denk je er van ?

Nieuwe domeinnaam extensies (de gTLDs) worden op dit moment gelanceerd en veel hebben een eigen, specifieke markt die ze gaan bedienen. Daardoor zal je ook meer kwalitatieve bezoekers kunnen ontvangen naar aanleiding van zoekmachine resultaten.

Het idee van niche zoekmachines is niet nieuw. In 2012 ging .xxx van start met gelijk Search.xxx met alleen maar zoek-resultaten van .xxx websites. Natuurlijk kan je ook porno zoeken via Google maar je krijgt dan als eerste resultaat de Wikipedia definitie.  In Search.xxx zoek je op een speciale voorkeur en krijg je direct wat je zocht. Een ander groot voordeel is dat zoekopdrachten met deze zoekmachine niet worden opgeslagen in je Google Zoek Geschiedenis: je wordt dus niet zomaar in verlegenheid gebracht.

new-tlds

Kan een kleinere zoekopdracht het resultaat verbeteren?

Een domein specifieke zoekmachine zal alleen bezoekers aantrekken voor deze markt. Wil je online schoenen kopen, dan ga je naar de .SHOES zoekmachine. Als je nu in Google zoekt naar schoenen krijg je eerst een waslijst met wat je net niet zocht. De geschiedenis van de schoen, wat is een schoen, schoenen op Marktplaats, liedjes met het woord schoen er in. Allemaal niet wat je zoekt. Ga je naar de niche zoekmachine op het .shoes domein zal je al die overbodige resultaten niet krijgen.

Moet iedere registry een eigen zoekmachine krijgen?

Het starten van je eigen TLD is een kostbare zaak. Het is dan ook logisch dat je ook je eigen zoekmachine start voor je eigen extensie. Dat zorgt voor meer bezoekers op de websites van jouw klanten en door de kwaliteit van de bezoekers een hogere conversie. Zodra een groot aantal nieuwe extensies actief is zullen meer mensen gaan zoeken op jouw niche zoekmachine wat weer tot meer registraties zal leiden.

Wat gaat Google doen?

Google is al een tijd geleden begonnen met de Advanced Search Tool; het merendeel voor de generieke niet-beschrijvende namen zoals .NL .COM en .NET . Deze tool zou kunnen zijn gemaakt met in het achterhoofd alle nieuwe beschrijvende domeinnamen zoals .shop of .guru . Google kan hiermee relevante bezoekers brengen binnen een bepaalde gemeenschap (.law), branche (.shoes) of locatie (.berlin).

Zodra de nieuwe domein extensies algemeen in gebruik zijn genomen zullen er miljoenen namen zijn bijgekomen. Het kan dan haast niet anders dat zoeken gaat veranderen. (Zoek je via google of direct op marktplaats?) Het ontwikkelen van niche zoekmachines lijkt de meest logische weg om in te slaan. Mensen zoeken met een duidelijke focus en de resultaten zijn specifiek. Zoek je via de zoekmachine van .hotel weet je wat je krijgt. Heeft jouw hotel dan geen .hotel domeinnaam zal je bezoekers van hoge kwaliteit gaan mislopen… En dat is maar 1 voorbeeld.

Google zag het al aankomen, en jij ?

 

Gesponsorde link

Meer informatie over het gratis pre-registreren van nieuwe domein extensies

featured-nieuwe-tlds

5 Comments
Leave a reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *