Google News doorzoekt dagelijks tien duizenden artikelen en neemt deze in de Google index op. Echter zijn niet al die artikelen origineel. Google raadt daarom uitgevers aan om een 2-tal metatags te plaatsen in de broncode om zo te kunnen zien wie de uitgever en wie de schrijver is van het originele artikel.
- Google meta name syndication-source
- Google meta name original-source
Ere wie ere toekomt
Zowel bijvoorbeeld makers van online kranten, uitgevers en lezers hebben er belang bij dat een journalist de erkenning krijgt voor het werk dat hij of zij gedaan heeft. Dat kan bijzonder lastig zijn omdat nieuws zich tegenwoordig heel snel verspreidt en het niet altijd duidelijk is wie als eerste de tekst heeft geschreven. Daarom is Google begonnen met een tweetal nieuwe metatags: syndication-source en original-source.
Deze metatags hebben ieder een verschillend doel, maar beide willen de uitgever en/of schrijver van een online artikel de erkenning geven die ze verdienen. We zullen uitleggen hoe je deze metatags kunt gebruiken.
Voorbeeld meta name syndication-source
<meta name="syndication-source" content="http://www.uitgeverX.nl/verhaal_1.html">
De metatag syndication-source geeft de originele URL aan van een artikel. Dus als uitgever Y een verhaal overneemt en iets aanpast van uitgever X dan moet uitgever Y in de metatag broncode verwijzen naar de originele URL. Google News zal dan het originele artikel zwaarder laten wegen in de ranking.
Op dit moment kan de spider van Google deze beide metatags al uitlezen maar worden ze nog niet gebruikt voor de ranking. Google wil eerst graag zien dat meer websites ook deze metatags gaan gebruiken.
Veel gestelde vraag over deze nieuwe Google metatags
- Waarom zou ik mensen wijzen op mijn concurrenten? Dan zakt mijn pagina toch verder weg in de resultaten?
Uitgevers doen als het goed is altijd al netjes een broncode vermelding in de tekst. Door het plaatsen van deze metatags zorg je er voor dat de spider van Google het ook kan uitlezen en begrijpen. Uiteraard is ook hier weer misbruik mogelijk. Google zal dan ook actief speuren naar websites die deze metatags misbruiken en in het ergste geval en website verwijderen uit de zoekresultaten.
Bekijk de informatie over de Google meta name original-source
Metatags – Waar te plaatsen ?
Uiteraard moet je metatags op alle pagina’s plaatsen, dus niet alleen de eerste index. Zorg er wel voor dat iedere pagina zijn eigen relevante tags krijgt, met zoekwoorden en begrippen die betrekking hebben op de inhoud. Het lijkt misschien veel werk om voor iedere pagina aparte metatags te verzinnen maar je zult zien dat het werkt.
Gebruik de Metatags Generator om juiste metatags te maken.
<meta name=”syndication-source” tag samengevat
De syndication-source vertelt de spider van een zoekmachine de originele bron van een artikel.
- Lees verder waarom metatags belangrijk zijn en wat doen zoekmachines er mee.
- Gebruik de metatags generator om juiste metatags te maken.
- Laat gratis je website analyseren en lees onze aanbevelingen.