Hoe maak je duidelijk in welke taal je site wordt weergegeven? Dat doe je met de zogenaamde LANGUAGE tag. Het voordeel is dat zoekmachines zo de website bij het juiste land kunnen indelen. Google en Bing hebben bijvoorbeeld een optie om op “pagina’s in het Nederlands” te zoeken. Hiervoor gebruikt men onder andere de language metatag.
Je kunt per pagina maar 1 taal instellen. Gebruik je op 1 website meerdere talen door elkaar heen dan is deze metatag ook bijzonder handig. Je vertelt als het ware wat de belangrijkste taal is van de betreffende pagina. Een zoekmachine kan de pagina dan op taal indexeren.
<meta name="language" content="taal">
of
<meta http-equiv="language" content="afkorting">
Voorbeeld metatag language
Voor de metatag language zet je het volgende in je broncode : ( ” /> xml of “> html )
<meta name="language" content="nederland">
<meta name="language" content="taal"><meta name="language" content="english" />
Zie ook <meta http–equiv=”content–language” content=”nl”>
<meta http-equiv="language" content="NL">
<meta http-equiv="language" content="EN">
<meta http-equiv="language" content="DE">
De afkortingen die je kunt gebruiken zijn de standaard RFC1766 landen en taal afkortingen. Hieronder een lijst van de veel voorkomende talen. Talen kunnen ook in paren voorkomen, bijvoorbeeld EN-GB voor English-British.
- BG – Bulgaards / Bulgarije
- DA – Deens / Denemarken
- DE – Duits / Duitsland
- EL – Grieks / Griekenland
- EN – Engels algemeen
- EN-GB – Engels / Brits
- EN-US – Engels / USA
- FI – Fins / Finland
- IT – Italieaans / Italie
- FR – Frans algemeen
- FR-CA Frans / Canadees
- FR-FR – Frans / Frankrijk
- JA – Japans / Japan
- NL – Nederlands / Nederland
- SU – Russisch / Rusland
- SV – Zweeds / Zweden
Meerdere talen op 1 website
Bestaat je site uit meedere talen dan kan je door middel van diverse index pagina’s de taal instellen die hoort bij het desbetreffende land. Geef dan per pagina op in welke taal de pagina geschreven is. Zo kan iedere pagina een eigen relevante taal metatag krijgen, de meta name language.
Voorbeeld van meerdere indexen
www.testdomein.nl/index.html
<meta http-equiv="language" content="NL">
www.testdomein.nl/indexdeutsch.html
<meta http-equiv="language" content="DE">
www.testdomein.nl/indexenglish.html
<meta http-equiv="language" content="EN">
Een andere oplossing is bijvoorbeeld door middel van PHP de meta language tag aansturen
<meta http-equiv="language" content="<?php echo $meta_language; ?>">
De waarde van de variabele $meta_language kan dan in de index worden ingevuld:
switch ($languages_id) {
case '1':
$meta_language = 'EN';
break;
case '2':
$meta_language = 'DE';
break;
default:
$meta_language = 'NL';
}
Voeg vervolgens ook per taal een unieke titel aan iedere pagina toe met aparte meta name keyword tags en meta name description tags toe en je bent op de goede weg om je website met meerdere talen beter geïndexeerd te krijgen bij de zoekmachines.
Veel gemaakte fout
Vaak zien we dat mensen op hun website gebruik maken van Open Source CMS systemen of andere pagina bewerk programma’s. En heel vaak hebben deze als standaard Language Tag content=”EN” staan voor Engels. Let hier goed op want dit kan je vermelding negatief beïnvoeden als je site gewoon in het Nederlands is.
Metatags – Waar moet ik die nou neerzetten ?
Uiteraard moet je de metatags op alle pagina’s plaatsen, dus niet alleen op de eerste index pagina. Zorg er wel voor dat iedere pagina zijn eigen relevante tags krijgt, ook met tref- en zoekwoorden en begrippen die betrekking hebben op de inhoud. Het lijkt misschien veel werk om voor iedere pagina aparte metatags te verzinnen maar je zult zien dat het werkt.
De metatags language tag gebruik je om aan te geven in welke taal de website gemaakt is. Heb je op jouw site nou meerdere talen, gebruik dan een verschillende maar wel relevante language meta tag per pagina.
- Lees verder waarom metatags belangrijk zijn en wat doen zoekmachines er mee.
- Gebruik de metatags generator om juiste metatags te maken.
- Laat gratis je website analyseren en lees onze aanbevelingen.