27-04-2015 | Het is maanden aangekondigd en vorige week was het dan zo ver: Google haalde zijn zoekalgoritme overhoop en websites die niet mobielvriendelijk zijn kregen een lagere ranking. Gaat Mobilegeddon het einde worden van de kleine ondernemer?
Websites die niet mobielvriendelijk genoeg zijn worden niet of nauwelijks meer gevonden op Google, en zeker niet bij zoekopdrachten via de mobiele telefoon. Web bouwers en -ontwerpers luiden de noodklok: mobilegeddon kan het einde betekenen van de vele kleinere ondernemers die voor een groot deel afhankelijk zijn van verkeer vanaf Google.
De Britse nieuwssite Business Insider haalt diverse experts uit het veld aan die een ware slachting voorspellen onder kleinere ondernemers, die in de afgelopen twee maanden geen geld of tijd hadden om hun website aan te passen aan de nieuwe eisen van Google. Of het simpelweg niet hebben opgemerkt dat Google zijn veranderingen aan het algoritme heeft aangekondigd.
Content minder belangrijk kan gebruikservaring?
Nu is het niet zonder enig belang dat web bouwers moord en brand schreeuwen, immers enige urgentie bij het MKB opwekken is goed voor de business. Maar dat veel websites de verandering bij Google gaan merken in het aantal bezoekers, lijkt wel zeker. Het is tevens een belangrijke verandering in de opvatting van Google over de relevantie van websites. Ging het eerder altijd over content, nu lijkt gebruiksvriendelijkheid de overhand te krijgen binnen het algoritme.
Daarbij gaat het niet alleen om de aanpassing van de website aan de hand van de grootte van het scherm, maar ook op de manier waarop de elementen van die pagina’s op het scherm worden getoond.
Overigens zouden niet alleen kleine bedrijven worden getroffen. Volgens marketingbedrijf Somo komen door mobilegeddon ook The Daily Mail, Ryanair, David Beckham, de Europese Unie, Nintendo en Versace in de problemen.
Bron: webwereld.nl