Heb je een klein beetje verstand van broncode en HTML dan kan je eigenlijk zelf in theorie metatags zo achter elkaar typen. Heb je hier nou geen ervaring mee, begin dan eenvoudig aan de hand van het onderstaande voorbeeld.
Dit HTML metatags voorbeeld is om te snappen wat je schrijft in HTML en het dan verder uit te werken. HTML is eigenlijk gewoon een taal, een programmeertaal.
Als je eenmaal snapt wat je aan het lezen bent in de broncode is het niet moeilijk te begrijpen.
Voorbeelden van metatags maken: eerst een simpel begin
We gaan in ons voorbeeld uit van de meest simpele HTML die we kunnen verzinnen. Titel en een woordje tekst. Als je in de broncode van een willekeurige internet pagina kijkt zul je altijd overal deze basis HTML broncode terug vinden.
<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.0 Transitional//EN">
<html>
<head>
<title>Mijn Testpagina</title>
</head>
<body>
Hier staat een test tekst
</body>
</html>
Het is de bedoeling dat je de metatags plaatst in het zogenaamde HEAD gedeelte van de site. Stel dat we op onze test pagina houten tuinbanken willen verkopen. We beginnen eenvoudig met het plaatsen van een titel, trefwoorden en een omschrijving. Bekijk het onderstaande voorbeeld in stappen. We gebruiken gekleurde letters in dit voorbeeld waardoor je makkelijker broncode kunt lezen. Die kleurtjes hebben verder geen enkel nut of invloed op de zoekmachines.
Stap 1 Titel aanpassen
Zorg ervoor dat je een pakkende, wervende titel verzint. Want dit is de eerste regel bij de zoekmachines die je ziet en die men zal moeten overhalen om deze regel aan te klikken.
<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.0 Transitional//EN">
<html>
<head>
<title>Alle houten tuinbanken voorzien van een keurmerk</title>
</head>
<body>
Hier staat een test tekst
</body>
</html>
Stap 2 Toevoegen van de omschrijving
De description metatag
De omschrijving is het zinnetje dat bijvoorbeeld bij Google onder iedere vermelding staat. Doordat zoekmachines dit vrijwel altijd 1-op-1 overnemen is het belangrijk dat je per pagina een relevante omschrijving maakt.
<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.0 Transitional//EN">
<html>
<head>
<title>Alle houten tuinbanken voorzien van een keurmerk</title>
<meta name="description" content="officieel specialist voor tuinbanken met keurmerk">
</head>
<body>
Hier staat een test tekst
</body>
</html>
Stap 3 Toevoegen van de zoekwoorden
De keyword metatag
Gebruik 20 zoek- of trefwoorden die je met een komma en spatie van elkaar scheidt.
<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.0 Transitional//EN">
<html>
<head>
<title>Alle houten tuinbanken voorzien van een keurmerk</title>
<meta name="description" content="officieel specialist voor tuinbanken met keurmerk">
<meta name="keywords" content="tuinbank, hout, tuin, tafel, enzovoort">
</head>
<body>
Hier staat een test tekst
</body>
</html>
Stap 4 Zorg voor relevante inhoud
Uiteraard valt of staat een website met de inhoud. Ben je niet zo goed in het schrijven van teksten, huur dan een tekstschrijver in om de teksten leesbaar te maken.
<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.0 Transitional//EN">
<html>
<head>
<title>Alle houten tuinbanken voorzien van een keurmerk</title>
<meta name="keywords" content="tuinbank, hout, tuin, tafel, enzovoort">
<meta name="description" content="officieel specialist voor tuinbanken met keurmerk">
</head>
<body>
Kom naar de tuinbanken speciaalzaak van Nederland enzovoort...
</body>
</html>
LET OP als je een site met Frames gebruikt
Het beste is om helemaal geen frames te gebruiken. Frames is een techniek van 20 jaar geleden….
Lees ook de aparte frameset hulp pagina.
Om het verzinnen en het maken van Metatags zo makkelijk mogelijk te maken hebben wij een online wizard gemaakt. Je zal zelf wel wat moeite moeten doen en iedere pagina moeten voorzien van unieke metatags. Dus niet even snel knippen en plakken naar alle pagina’s. Als je concurrent wel de moeite neemt om hier tijd aan te besteden zal hij beter scoren bij de zoekmachines.
Wil je resultaat? Doe moeite!
Denk als een klant
Alles wat hierboven staat is slechts een voorbeeld, heel simpel, zodat als het goed is gelijk de werking duidelijk is. Het maken van metatags is een zorgvuldig werkje.
Gebruik vooral niet de “platgetrapte woorden” zoals computers, reizen, boeken, cadeau, groothandel, consultancy, en dergelijke in de tekst. Het aantal treffers op zo’n woord is voor de klant enkele tienduizenden. Geef extra informatie en je kans wordt groter. Hou steeds voor ogen WAAROP de (toekomstige) klant jouw bedrijf zal zoeken of de eigenschappen van de producten die voor HEM interessant zijn ! De juiste keuze bepaalt de trefkans.
En heb je nu metatags aangemaakt, lees dan hoe je metatags kunt plaatsen in een website.