Je hebt via een zoekmachine naar informatie, een product of dienst gezocht en je klikt op een link die het meeste aanspreekt. En vervolgens krijg je in beeld:
404 File Not Found
pagina niet gevonden, je gaat vervolgens terug naar de zoekmachine en kiest voor een ander resultaat. Zo gaat het ook bij mensen die op een niet bestaande pagina van je website uitkomen. Pagina niet gevonden is een bezoeker misgelopen.
Zorg daarom voor een duidelijke fout afhandeling. Hoe het niet moet laat het onderstaande plaatje zien. De bezoeker krijgt de standaard foutmelding van de browser te zien. Geen opmaak, geen uitleg kortom verwarring. Niet gevonden? Dan zal het hele bedrijf wel niet meer bestaan. Je hebt maar een halve seconde voor een eerste indruk.
Wij hebben er zelf voor gekozen om de hele 404 pagina vorm te geven met een duidelijk bericht. Vrijwel alle providers ondersteunen het gebruik van een 404 pagina. Die heet dan bijvoorbeeld 404.shtml of 404.php
Stel iemand komt terecht op
http://www.metatags.nl/bestaat-niet
Dan verschijnt de volgende melding :
Error 404 Pagina niet gevonden
De door u gezochte pagina /bestaat-niet werd niet meer op onze site gevonden.
U bent waarschijnlijk op deze pagina terecht gekomen via een oude link, een oude vermelding in de zoekmachine of een gewone URL fout. Surf daarom verder vanaf de hoofd pagina of kies een item uit het linker menu.
Een duidelijke uitleg en geen misgelopen klik. Uiteraard is het ook belangrijk om op je statistieken te letten. Een foutmelding komt namelijk in de statistieken te voorschijn. Door het oplossen van bijvoorbeeld een verkeerde link of een typefout krijg je vanzelf een foutloze website. Je kunt in de statistieken van je website eenvoudig nakijken hoeveel bezoekers je misloopt.
Zoekmachines hebben de neiging om websites met veel foutmeldingen lager te waarderen. Google helpt je via “webmasters tools” actief mee met het opsporen van zogenaamde crawlfouten. Dit zijn problemen die Google heeft ondervonden tijdens het crawlen van je site.
Automatische email van fouten
Een mooie oplossing is gebruik maken van deze fouten om je site te verbeteren. Zorg ervoor dat de foutpagina de waardes direct in een mailtje naar je doorstuurt.
$refer = $_SERVER['HTTP_REFERER'];
$notfound = $_SERVER['REQUEST_URI'];
Je weet dan op welke pagina de bezoeker vastliep en vanaf welke pagina de fout is ontstaan. Als het bijvoorbeeld een verkeerde link is vanuit een forum naar je website kan je verzoeken de link te corrigeren.
Hoe ziet een goede 404 Not Found pagina er uit?
Een goede 404 pagina maakt van een “niet gevonden” pagina toch een duidelijke boodschap. Een aantal algemene tips voor een goede 404 Not Found pagina zijn:
- Gebruik dezelfde lay-out als de rest van je website
- Voeg een zoek-veld toe
- Toon de hele navigatie (menu) zoals op iedere pagina
- Gebruik een script om een voorstel te doen
Iemand komt uit op je website.nl/prijslijs
Waarschijnlijk bedoelde de bezoeker jewebsite.nl/prijslijst dus met een t
Een fuzzy zoeker kan de bezoeker dan zo doorsturen naar de juiste pagina - Maak de bezoeker altijd duidelijk dat hij is uitgekomen op een niet bestaande pagina
- Als je doorverwijst, doe dit dan als suggestie. Bedoelde je soms ‘prijslijst’ ?
- Plaat je email adres of telefoonnummer voor verder contact
- Plaats op de plek van de verwijderde pagina een 301 redirect
Een pagina niet gevonden is een bezoeker misgelopen. Zorg daarom voor een duidelijk foutafvanging en maak een duidelijke 404 pagina aan. Metatags plaats je op alle pagina’s van je website.