Er bestaan ondertussen heel veel verschillende zoekmachines. Allemaal gebruiken ze net iets andere technieken, verschillende zoek-algoritmen en uiteraard is de ene zoekmachine bekender dan de andere. We spreken dan ook over classificaties, een verdeling in 3 soorten zoekmachines:
Primair, secundair en doelgericht.
Primaire zoekmachines
Een primaire zoekmachine is een zoekmachine die je te binnenschiet als je er nu een paar moet opnoemen. Bijvoorbeeld Google, Yahoo, Bing en Ask. Grote bekende namen van belangrijke zoekmachines. Primaire zoekmachines zijn goed voor het merendeel van de bezoekers op je site. De primaire zoekmachines zijn allemaal een beetje verschillend van elkaar en iedereen heeft zo zijn voorkeur. Lycos was vroeger een veel gebruikte, grote zoekmachine maar op dit moment gebruiken veel mensen Google. Ook bieden primaire zoekmachines andere diensten aan zoals bijvoorbeeld Hotmail/live.com of Google Maps.
Secundaire zoekmachines
Secundaire zoekmachines zijn bekend bij een speciale doelgroep of een bepaalde toepassing. Denk dan aan bijvoorbeeld LookSmart en Ask.com. Vaak zijn het ook combinaties zoals bijvoorbeeld een zoekveld op een pagina van een provider. Je zal je verbazen over hoeveel mensen zoeken via AOL of Ziggo. Zoeken via MSN of zoeken in Wikipedia. Omdat zoekmachines ook bij elkaar kijken moeten deze zoekmachines je aandacht krijgen.
Doelgerichte zoekmachines
Doelgerichte zoekmachines, branche zoekmachines of onderwerp zoekmachines zijn bijzonder specifiek. Zo kan de zoekmachine van Marktplaats alleen in eigen advertenties zoeken. Of heeft Yahoo Travel alleen reis-resultaten. Het kan dus belangrijk zijn om je muziekwinkel aan te melden bij MusicSearch. Omdat zoekmachines ook bij elkaar kijken moeten deze zoekmachines je aandacht krijgen. Het zal je dan door de specifieke onderwerpen kwalitatief goede bezoekers opleveren.