Dagelijks wordt er vele duizenden malen gezocht naar artikelen en producten in een online webwinkel. Is jouw online shop al optimaal vindbaar bij de zoekmachines?
Als je SEO wilt toepassen (dat is Search Engine Optimization oftewel zoekmachine optimalisatie) bij je webshop, waar moet je dan beginnen ?
Voor webwinkel optimalisatie gelden 3 belangrijke dingen:
- Sitestructuur en zoekmachine vriendelijke URL’s
- Goede titels en header tags
- Content
Site structuur en zoekmachine vriendelijke URL’s
Vaak zien we (gratis) webwinkels die nooit goed zullen gaan scoren bij de zoekmachines. Ons onderzoek heeft uitgewezen dat op dit moment nog geen 7% van de webwinkels een goede site structuur heeft. We zullen het uitleggen aan de hand van een klein voorbeeld:
Fout is: www.uwwebwinkeldomein.nl/page/refer123654/g-m2&oq=&fp=aa0e561cd84bf889a.html
Goed is: www.uwwebwinkeldomein.nl/tuin/barbecue/weber/type89a
Zie je het verschil? In het juiste voorbeeld is de URL leesbaar. Ook zijn er gelijk de zoek-woorden in verwerkt. De site kent een duidelijke opbouw aan productgroepen en producten. Iedere klik gaat 1 level dieper in de site.
- www.uwwebwinkeldomein.nl
- www.uwwebwinkeldomein.nl/tuin
- www.uwwebwinkeldomein.nl/tuin/barbecue
- www.uwwebwinkeldomein.nl/tuin/barbecue/weber
Deze duidelijke structuur zorgt er ook voor dat we op een website zogenaamde “breadcrums” kunnen plaatsen. Deze broodkruimels zorgen voor een heldere navigatie. Zo’n regel zou er zo uit kunnen zien:
Op die manier kan een klant heel gemakkelijk door jouw webwinkel surfen.
Goede titels en header tags
Op het moment dat je website op deze manier is ingericht is het vervolgens gemakkelijk om iedere pagina te voorzien van unieke metatags.
Zo zou de pagina in ons voorbeeld de volgende titel en metatags description kunnen bevatten:
<title>De nieuwe Weber 89a Barbecue - vandaag bestellen morgen in huis</title>
<meta name="description" content="Jansen Tuinartikelen - De nieuwe Weber 89a barbecue nu met gratis thuisbezorging. Inclusief gasfles type A en gratis kookboek van Jamie Oliver">
Content
Als laatste is natuurlijk de content belangrijk, zeg maar de inhoud van de webwinkel. Informatieve teksten die duidelijk maken wat je verkoopt. Gebruik geen standaard teksten die je van de leverancier krijgt om je producten te verkopen via het internet. Deze teksten worden door veel meer internet winkels gebruikt. Resultaat is dubbele inhoud (duplicate content). Zorg altijd voor eigen unieke teksten. Ga er even voor zitten, steek er tijd in en je zult zien dat het werkt.
Hoe moet het niet?
- Jansen Tuinspecialist – koop hier je BBQ
Hoe kan het wel:
- Met een Weber briketten barbecue zorgt u voor het optimale plezier in bereiding en smaak: leer de juiste temperatuur en bereidingstijd beheersen onder alle weersomstandigheden. Het deksel en de ketel zijn, zoals bij alle Weber briketten barbecues, gemaakt van eersteklas, porselein geëmailleerd Amerikaans staal of aluminium. Dit levert een oersterke constructie op, die ook bij zeer hoge temperaturen zijn vorm behoudt. Ook na 10 jaar gebruik sluit de ketel nog hermetisch en blijft de warmte nog in de barbecue tijdens het koken.
Vergeet niet alle alt-tags toe te voegen aan de diverse links binnen uw internet shop. De foto’s van een relevante naam te voorzien en ook van alt tags. Geef ieder artikel een unieke titel en relevante unieke metatags en u zult zien dat je gaat profiteren van organische resultaten.
Metatags – Waar te plaatsen ?
Uiteraard mag je de metatags op alle pagina’s plaatsen, dus niet alleen de eerste index. Zorg er wel voor dat iedere pagina zijn eigen relevante tags krijgt, met trefwoorden en begrippen die betrekking hebben op de inhoud van die ene pagina. Het lijkt misschien veel werk om voor iedere pagina aparte metatags te verzinnen maar je zult zien dat het werkt.