Op Google Webmaster Help is een nieuwe video geplaatst van Matt Cutts. De vraag is: hoeveel tijd moet ik spenderen aan metatags?
Er zijn namelijk nog steeds zogenaamde experts die zeggen dat metatags geen nut hebben. Daarna proberen ze dan gelijk hun eigen (vaak peperdure) oplossing te verkopen maar dat ter zijde…
En zij hebben er alle belang bij om je niet te vertellen dat het gebruik van al die metatags helemaal gratis is.
Wat zegt Matt ?
How much time should I spend on meta tags, and which ones matter?
Sommige experts zijn doorgeschoten in het negeren van Metatags. Of zoals Matt Cutts het beschrijft: “the pendulum might have gone a little bit too far in the other direction”.
Bekijk het filmpje van Matt Cutts
But we do use the meta description tag !
“So the conventional wisdom a few years ago was that meta tags mattered a whole lot,” zegt Matt Cutts. “You really had to tweak them and spent a lot of time to get your keywords right, and did you have a space, or a comma between your keywords, and all that kind of stuff. And we’ve mostly evolved past that, but the pendulum might have gone a little bit too far in the other direction, because a lot of people sometimes say, don’t think at all about meta tags. Don’t spend any time whatsoever on them, and so let me give you a more nuanced view.”
“You shouldn’t spend any time on the meta keywords tag,” zo zegt hij. En dat klopt met eerdere uitspraken, de keywords metatags tellen niet mee bij de ranking. (Wel gebruikt google deze tag om misbruik op te sporen). “We don’t use it. I’m not aware of any major search engine that uses it these days. It’s a place that people don’t really see when they load the browser, and so a lot of webmasters just keyword stuff there, and so it’s really not all that helpful. So we don’t use meta keywords at all.”
“But we do use the meta description tag,” zo vervolgt Matt Cutts in zijn nieuwe video. “The meta description is really handy, because if we don’t know what would make a good snippet, and you have something in the meta description tag that would basically give a pretty good answer–maybe it matches what the user typed in or something along those lines, then we do reserve the right to show that meta description tag as the snippet. So we can either show the snippet that might be the keyword in context on the page or the meta description.”
“Now, if the meta description is really well written and really compelling, then a person who sees it might click through more often,” zegt hij. “So if you’re a good SEO, someone who is paying attention to conversion and not just rankings on trophy phrases, then you might want to pay some attention to testing different meta descriptions that might result in more clickthrough and possibly more conversions. So don’t do anything deceptive, like you say you’re about apples when you’re really about red widgets that are completely unrelated to apples. But if you have a good and a compelling meta description, that can be handy.”
Maar waarom beweren de ‘zoekmachine experts’ zoals bijvoorbeeld Eduard Blacquière op dutchcowboys, Maarten van Vulpen van Liones of Gladior dat meta tags totaal niet meer werken en geen nut of invloed meer hebben? Hoe komen ze aan deze wijsheid? Het zijn toch experts en die schrijven toch nooit onzin? Hoe zit dat?
Heel simpel: omdat ze van elkaar foute informatie overschrijven. Zogenaamde seo experts zouden voorzichtiger moeten zijn met hun autoriteit en niet een zogenaamde eigen blog vullen met overgeschreven uitlatingen die niet kloppen of semi- spectaculaire koppen. Want als u goed leest bij die zelf benoemde goeroes ziet u dat ze allemaal de zelfde tekst zo kopiëren naar hun eigen blog.
Meestal proberen deze experts hun eigen dure oplossingen te verkopen. En zij hebben er alle belang bij om je niet te vertellen dat het gebruik van al die metatags helemaal gratis is!
De video samengevat
De kern van het verhaal: the pendulum might have gone a little bit too far in the other direction.
Oftewel een aantal mensen is een beetje doorgeslagen met het totaal negeren van Metatags. Soms zijn er mensen die beweren dat de meta description absoluut niks met je ranking doen. Zij slaan dan belangrijke punten over. Niet alleen tonen bijvoorbeeld Google, Bing en Yahoo 1 op 1 je description metatag en de titel van je webpagina, maar door een betere en wervende tekst zullen ook meer mensen je vermelding aanklikken en dat geeft een hogere CTR.
En laat dat nou weer verschrikkelijk belangrijk zijn voor je ranking en conversies! Metatags hebben dus direct invloed op je vermelding, op de CTR en op je conversies = directe invloed op je omzet ! Simpel gezegd: meer bezoekers!
Bekijk hier de vorige video van Matt over dit onderwerp:
Google negeert metatags in ranking – Of toch niet
Uiteraard moet je de metatags op alle pagina’s plaatsen, dus niet alleen op de eerste index pagina. Zorg er wel voor dat iedere pagina zijn eigen relevante tags krijgt, met trefwoorden en begrippen die betrekking hebben op de inhoud. Het lijkt misschien veel werk om voor iedere pagina aparte metatags te verzinnen maar je zult zien dat het werkt.
Hoe lang het vervolgens duurt voordat Google de informatie uit de metatags overneemt is moeilijk te zeggen. Google spidert je website sneller naarmate je website actueel is, vaak nieuwe informatie heeft, nieuwe pagina’s en ook inkomende links hier naar toe tellen weer mee. Er zijn websites die Google maar 1 keer in het kwartaal zal spideren maar bijvoorbeeld nieuwswebsites komen vaak binnen een minuut al in de index voor. Hoe lang het duurt voordat metatags verschijnen in Google is dus moeilijk te zeggen maar reken op een paar weken voor een gemiddelde website.
Nog steeds twijfels ? Ben je nog steeds niet overtuigd?
Omdat zelfbenoemde experts of 13 jarige goeroes er lustig op los bloggen en met zo veel stelligheid onzin van elkaar overschrijven is het misschien handig om gewoon te lezen wat er bij Google staat in het Webmaster hulpprogramma’s van Google:
› Help-artikelen › Mijn site en Google › Google-vriendelijke sites maken › Site-inhoud › Metatags
http://www.google.com/support/webmasters/bin/answer.py?hl=nl&answer=79812
Google vriendelijke sites maken > metatags. Veel duidelijker kan het toch niet zijn! Als je bij Google gevonden wilt worden is het verstandig om de richtlijnen van Google te volgen.
Meer over Google en Metatags
Lees meer over hoe Google omgaat met je metatags, hoe je je kan aanmelden en welke speciale metatags Google zelf gebruikt.