Afgelopen week is Google gestopt met het vertonen van advertenties aan de rechterkant. Advertenties worden dan alleen nog maar aan de bovenkant en onderkant vertoond. Zoek je nu op bepaalde woorden dan krijg je bovenaan tot wel 4 rijen betaalde resultaten.
Eigenlijk komen er bij Google dus alleen nog maar advertenties in beeld als je wat zoekt.
24 februari 2016 – Was Google ooit de tegenhanger van Yahoo en AltaVista met een “kaal” ontwerp, nu lijkt de geldmachine nog harder te gaan draaien. Toen begon Google met 3 kleine blokjes aan de rechterkant en later volgende 1 helder advertentie blok bovenaan en nog wat meer blokjes. Door heel geleidelijk de blokjes visueel uit te kleden, onder het mom van “strakker ontwerp” is voor de gemiddelde bezoeker het lastig te zien wat nu een advertentie is en wat niet.
Wat zijn de gevolgen?
Er staan minder advertenties. Je zal dus meer moeten bieden om een plekje te veroveren (hogere cpc’s). En omdat er minder advertenties staan, maar wel tot wel 4 blokken advertenties zijn, zullen mensen die op zoek zijn naar een organische vermelding vaker een advertentie aanklikken, en gelijk weer weg-klikken.
Is dit het begin van het einde van Google? Als alle organische resultaten onder “de vouw” komen, waarom zou je dan Google nog gebruiken. Je krijgt namelijk geen relevante resultaten meer, je krijgt ook geen lekkere internetervaring maar gewoon de adverteerder met het grootste budget.
Het zal andere zoekmachines zoals duckduckgo.com misschien weer meer gaan helpen om bezoekers te krijgen die organische resultaten fijner vinden dan advertenties.