Bedrijven besteden vaak veel tijd aan het (laten) creëren van hun website. Dat deze er goed uit moet zien, staat buiten kijf. De achterkant van de site, in HTML-taal, moet ook goed in orde zijn. Misschien nog wel belangrijker dan de voorkant. Daar tref je de metatags, onder meer de juiste omschrijvingen en woorden die aangeven waar een website over gaat, oftewel welk bedrijf dit is en wat het doet. Dat is van groot belang voor bezoeker en Google.
Het internet is een paradijs van websites die elkaar naar de kroon steken om bezoekers te scoren. Het lijkt een spel en misschien is het dat ook wel een beetje. Het gaat onder meer over het inzetten van de juiste sleutelwoorden om op het internet gevonden te worden. Liefst een beetje snel en als eerste.
Voor de leek is het niet altijd makkelijk om de website zo in te richten dat deze hoog scoort in Google en daarmee door bezoekers snel gevonden wordt. SEO-specialisten, waarbij SEO staat voor Search Engine Optimization, doen een duit in het zakje om dat wel voor elkaar te krijgen.
Het betekent dat er gebruik wordt gemaakt van onder andere keywords en description, oftwel sleutelwoorden en een korte beschrijving van de pagina.
Voor alles betekent dit dat het gaat om heldere en duidelijke omschrijvingen. Dat lijkt makkelijk, maar valt niet altijd mee. Wat is en wat doet jouw bedrijf? Omschrijf dat in een paar woorden.
Website-bezoeker en Google willen duidelijkheid
Om de vindbaarheid van een site te vergroten doen woorden er dus toe. Ook als het gaat om de zichtbare omschrijving in de lijst van websites die naar voren komen als je naar een bedrijf of een product op zoek bent. Op zoek naar een tas die je via het internet kunt bestellen? Typ in Google maar eens in: tassen kopen. Dan krijg je een enorme reeks aan websites te zien, tot aan de website van de tassenwinkel op de hoek toe. Dat was echter de bedoeling niet. Je zoekt een nieuwe rugzak die je wilt bestellen via het internet, comfortabel vanaf je bank.
Tik je in: ‘tassen online kopen’, dan kom je bij het juiste bedrijf terecht waar je dit kunt doen. Een goede omschrijving, met de juiste woorden is van belang. Dat weet ook het bedrijf dat ‘tassen online kopen’ als metadescription heeft.
Metatags zijn vaak niet zichtbaar voor de bezoeker, wel voor Google. De keywords en de description zijn dat wel. Een juiste (lees: duidelijke en heldere) metadescription van maximaal zo’n 150 tekens doet een website beter opvallen tussen alle andere. In die omschrijving tref je ook een aantal keywords.
Het is belangrijk die duidelijkheid door te trekken in alles wat je aan te bieden hebt als bedrijf. Laptoptas voor 17 inch laptop, is duidelijk. Duidelijker dan alleen maar ‘laptoptas’. Je weet immers als bezoeker direct of je goed zit. Kinderfiets voor 8-jarigen of ‘online schoudertas heren kopen’ is eveneens een heldere omschrijving. De juiste omschrijving van wat er op een website te vinden is, lijkt daarmee eenvoudig maar is het zeker niet altijd. De valkuil dat er een te lange omschrijving wordt gegeven, ligt op de loer. ‘Nieuwste laptoptas waar jouw laptop in past, welke maat ook’, werkt niet, want dat brengt de lezer maar in verwarring en dan wordt de website niet snel aangeklikt. Bovendien kan Google dat ook niet waarderen.