Je domeinnaam is de identiteit van je bedrijf. Om je bedrijf online te verplaatsen en je eigen website te maken, heb je eerst een domeinnaam nodig die een indicatie is van je online aanwezigheid.
Als het gaat om de domeinnaam, moet je goed kiezen om de marketing en verkoop van je bedrijf te verbeteren. Als je fauteuils gaat verkopen op je site dan zul je natuurlijk geen domeinnaam over fietsen moeten nemen bijvoorbeeld. Een domeinnaam waarin barkrukken worden genoemd is in dit geval al beter, maar met de onderstaande tips kun je vast nog een betere domeinnaam kiezen.
Zoekwoorden
Je domein hoeft niet alle zoekwoorden te bevatten, maar als je op de een of andere manier een relevant zoekwoord kunt inpassen, loop je een beetje voor op het spel dat ook wel SEO genoemd wordt. Kies een zoekwoord dat natuurlijk bij je bedrijf past of kies er helemaal geen. Je wilt geen andere regels overtreden door je domeinnaam belachelijk lang of vreemd geformuleerd te maken om er een trefwoord in te proppen.
Dus voordat je je domein registreert, is het belangrijk om een aantal zoekwoorden in gedachten te houden en u kunt ze mixen en matchen om een perfecte domeinnaam te krijgen.
Duidelijk
Je domeinnaam moet gemakkelijk te typen zijn. Een ding dat je moet weten, is dat je URL bestaat uit de domeinnaam en de extensie. Lange en verwarrende domeinen zijn vervelend en mensen nemen sowieso niet de moeite om ze te typen. Sla de jargontermen die ongebruikelijke spellingen kunnen hebben bijvoorbeeld over.
De woorden die in je domein worden gebruikt, moeten de traditionele spelling hebben, zodat je niet eindeloos de eigenzinnige woordkeuzes voor potentiële klanten aan het spellen bent. Je moet ook zeker de domeinnaam kiezen die relevant is voor je merk.
Gemakkelijk
Onthoud dat je domeinnaam je merk is en dat je deze gedenkwaardig moet maken voor de mensen. Een domeinnaam die gemakkelijk te onthouden is, is voor klanten gemakkelijk te gebruiken. Een gemakkelijk te onthouden domeinnaam is meestal kort, logisch en bevat geen lastige spellingen of gemakkelijk verkeerd geïnterpreteerde cijferwoorden of woorden die meerdere spellingen kunnen hebben.
In het beste geval kun je de domeinnaam ook pakkend en gedenkwaardig maken. Het wordt aanbevolen om korte domeinnamen te gebruiken en de domeinlengte minder dan 15 tekens te houden, exclusief de extensie van het domein. Dit maakt het natuurlijk gemakkelijker voor de potentiële klanten.
Vermijden
Hoe verleidelijk het ook is om precies de juiste trefwoorden of woordgroepen te vinden, als je een koppelteken of een cijfer moet gebruiken moet je die naam overslaan en een andere zoeken. Koppeltekens of streepjes zijn verwarrend voor potentiële klanten die je domeinnaam proberen in te voeren. Als je meer cijfers gebruikt, zou een koppelteken de algehele leesbaarheid van je domein verminderen en het werd moeilijk voor je publiek om ze te onthouden. Als ze het streepje vergeten, kunnen ze de site niet vinden en is het zelfs moeilijk om de naam van de website hardop te spellen als je het cijfer 2 hebt in plaats van het woord twee.