In de basis blijft SEO hetzelfde. Er zijn echter ook regelmatig veranderingen in de algoritmes en technologieën van zoekmachines. Voor de vindbaarheid van je website is het verstandig om hier rekening mee te houden. Als je kijkt naar de laatste ontwikkelingen in de werking van zoekmachines zijn er voor 2022 vijf belangrijke strategieën voor SEO te onderscheiden.
Waarom is SEO belangrijk?
SEO, oftewel Search Engine Optimization, staat voor zoekmachine-optimalisatie. Waarom is SEO belangrijk, zul je je afvragen. SEO betekent dat je jouw website zo inricht dat deze goed vindbaar is voor zoekmachines. Als het goed is komt je internetsite hoog in de zoekresultaten te staan. Dit is belangrijk om bezoekers op je webpagina te krijgen. Je hebt een goede SEO strategie nodig om hoog te scoren. Ontdek hieronder de vijf strategieën waarmee je in 2022 het beste resultaat zult behalen.
1. Zorg voor een snelle website
Zoekmachines kijken naar de algehele werking van je website. De internetpagina van jouw bedrijf of vereniging moet bijvoorbeeld snel in beeld komen op een Chromebook, tablet, smartphone of desktop computer. Alle soorten content, dus tekst, plaatjes, video’s en andere bestanden, moeten gauw te downloaden zijn. Ook de reactiesnelheid van de website bij interactie met bezoekers moet goed zijn. Dit is met name relevant bij webshops en de afhandeling van online formulieren.
2. Bied interessante content
Als jouw website nauwelijks relevante informatie bevat, zal je laag scoren in Google en andere zoekmachines. Met content van hoge kwaliteit scoor je veel beter. Laat interessante teksten schrijven waarin belangrijke sleutelwoorden zijn opgenomen. Als het bijvoorbeeld over gadgets gaat, is Gadgetsdaily.nl het toonbeeld van hoe het moet. Er staan veel actuele artikelen op over de nieuwste gadgets. Een bezoeker zal hier gegarandeerd interessante reviews en productvergelijkingen vinden.
3. Gebruik software voor content optimalisatie
Om de inhoud van jouw website te optimaliseren zijn er gelukkig verschillende software tools beschikbaar. Deze gebruiken gelijksoortige algoritmes als Google en geven aan op welke punten je jouw content kunt verbeteren. Dit gaat onder meer over de te gebruiken sleutelwoorden, metabeschrijvingen en onderwerpen.
4. Richt je op specifieke vragen
Is het je wel eens opgevallen dat in Google tussen de zoekresultaten ‘Mensen vragen ook’ staat? Dit onderdeel komt tegenwoordig in bijna de helft van de getoonde resultaten bij een zoekopdracht voor. Het lijstje met aanverwante vragen staat vrij hoog in de lijst met zoekresultaten. Het loont dus om op jouw website het antwoord te geven op veel gestelde vragen die relevant zijn voor jouw business.
5. Pas altijd de basics van SEO toe
Zoals gezegd aan het begin van dit artikel blijft de basis van SEO staan. Dit betekent dat je om te beginnen altijd aandacht dient te besteden aan originele en actuele content. Deze dien je te voorzien van een meta titel, een metabeschrijving en plaatjes. Let er ook op dat je header tags gebruikt voor de kopjes in je artikelen. Verder is het onder andere belangrijk om steeds weer te investeren in een linkbuilding strategie.